De tekeningen van dit mooie toestel zijn niet verkrijgbaar, aangezien dit een aangeschaft toestel is van een clublid en het bouwverslag van een ander lid is dat hem heeft mogen misbruiken.
1. De tekening/mallen en materialen
Zorg dat je de originele tekening in handen krijgt. Druk de tekening af, knutsel alle A4’tjes aan elkaar en knip de onderdelen uit.
Los van welke setup je gaat gebruiken heb je de volgende bouwmaterialen nodig:
– Plaat Depron 6mm, minimaal 100x60cm
– Scherp hobbymesje
– Tube UHU POR (kan ook met CA of epoxy maar POR blijft flexibel en dicht beter af)
– 5 Minuten Epoxy
– Foam-safe CA (en eventueel activator)
– Koolstof strip 3×1,2mm tot 4,5x2mm of koolstof staaf/buis van 3 tot 5mm diameter, lengte ca. 41cm
– Plakband of scharniertape
– Schuurpapier
– Twee scharnieren
– Magneetjes of ander sluitmechanisme voor de cockpit
– Stukje multiplex voor de motorsteun (stickmount kan ook)
– Zin, tijd, geduld en een dosis geluk
2. Overnemen op Depron
Als je de papieren/kartonnen onderdelen hebt, kun je deze overtrekken op een plaat Depron. Het is niet echt belangrijk om de juiste richting van de plaat in de gaten te houden (Depron heeft een walsrichting en buigt in de lengte of breedte makkelijker). Als je alles een beetje past en meet, kan op 2/3 plaat van 100x100cm een heel model gezet worden. De extra vleugels (zeg maar zijwieltjes) en het rechthoekige stuk waar de drie servoplaatjes uitgehaald moeten worden, heb ik niet gebruikt en zijn voor ons ervaren vliegers en bij mijn bouw niet nodig. 😆
3. Snijden van de onderdelen
Zorg voor een vlakke schone ondergrond, bijvoorbeeld een groot vel karton. Elk vuiltje zal een putje in het Depron veroorzaken. Zorg ook voor een vlijmscherp (hobby)mesje. Als het mesje ook maar iets beschadigd of bot is, zal het Depron gaan opkrullen waardoor je aan de onderkant allemaal brokjes er uit breekt. Geen fraai gezicht. Let er bij het snijden op dat je het mesje goed vertikaal t.o.v. het Depron houdt, scheve kanten zorgen voor minder contactvlak en verhogen de kans op lekkage en eerder los gaan.
Na zo’n 10 minuten enthousiast snijden heb je een berg puzzelstukken en de rest van de plaat over. [b]Snij de zes slotgaten voor de twee romphelften en de twee slotgaten in het bovenstuk nog even niet uit![/b]
4. Dwarsversteving
Ter versteviging van de hele vleugel in de breedte, wordt gebruik gemaakt van een extra koolstof strip, buis of staaf. Het luistert allemaal niet zo nauw qua afmetingen. Voor strip voldoet alles tussen 3×1,2mm en 4,5x2mm of staaf/buis tussen 3mm en 5mm. De afstand voor de versteviging vanaf de voorkant van de neus (middenstuk) bedraagt ongeveer 19 à 20cm. Dit is iets meer naar voor als bij het originele ontwerp maar in combinatie met de aangepast zijkanten van de drijvers zorgt dat straks voor wat extra sterkte. Zorg dat de lengte van de strip/staaf/buis exact even breed is als de hele vleugel zodat deze straks onder de opstaande kanten valt.
Leg de vleugel met de zichtkant naar onder (glimmende kant onder, matte kant boven). Niet noodzakelijk maar met verven ga je het verschil wel zien. 🙂 Trek met pen een hulplijn zodat deze precies recht loopt. Maak ook weer niet zoveel uit maar het ziet er wel netter uit.
Bij gebruik van een staaf/buis kan een V-vormige inkeping gemaakt worden zodat 1/2 à 2/3 van de buis in de enkeping valt. Vul de inkeping met 5 minuten epoxy, druk de staaf buis in de epoxy en doe een strook plakband (gewone huishoudplakband is prima) over de staaf/buis. Leg een lineaal of de plakband en daar bovenop een paar boeken zodat de staaf/buis goed aangedrukt wordt. Als de epoxy na 10 minuten droog is (want het is immers 5 minuten epoxy :?) kun je alles weer verwijderen en verder gaan. Het resultaat ziet er dan ongeveer zo uit.
5. Elevons maken
Nu de vleugel nog vlak kan liggen, moeten eerst de elevons gemaakt worden (ook wel ailevons genoemd, samenvoeging van aileron en elevator ofwel rol- en hoogteroer). Snij de voorkant van elk roer schijn af onder een hoek van ca. 45°, minder niet, iets meer is niet bezwaarlijk. Let er goed op dat je het roer aan de juiste kant snijdt (glimmende kant moet boven komen) en ook het roer van de juiste kant snijdt (links en rechts). Je zal niet de eerste zijn die erachter komt dat je toch iets verkeerd om hebt gelegd. 🙁
6. De zijkanten en drijvers
De zijkanten en de drijvers zijn redelijk essentiële onderdelen van de F1 Hydro. Ze zorgen ervoor dat je netjes recht door het water kunt varen en je voorkant niet ten onder gaat (dûh :?). Bij de vele foto’s op het internet zie je vaak de snelle manier om de drijvers te maken. Gewoon de lijnen van de punten op de vleugel aanhouden en dan moet het er maar mee door. Zo doe ik het dus niet. Wat mooie ronde vormen geven net dat beetje extra uitstraling. Net als dat we van ronde vormen houden, moeten we ook even wat masseren. Neem één van de twee zijkanten en zorg dat de glimmende kant naar buiten zit. Het stuk waar de extra punt zit, moet nu naar binnen toe wat worden gekromd. Doe dit door de duim aan de binnenkant (matte zijde) te houden en met wijs- en middelvinger het Depron aan de buitenzijde om de duim te drukken. Niet hard, gewoon dat het net een beetje buigt. Aan de binnenkant zullen heel kleine rimpels in het Depron ontstaan maar dat is niet erg.
Om de ronding mooi in de voorkant te krijgen, is het handig een hulplijntje in het midden van de punt te trekken. Zorg nu dat de ronding mooi verloopt en het midden van het uiteinde van de zijkant op het hulplijntje valt. Trek vervolgens een tweede hulplijn aan de binnenkant. Deze lijn is een referentielijn om straks de POR langs te leggen. Trek de punt iets naar beneden en spuit wat POR tussen de vleugel en de zijkant waar de vorige verbinding ophield. Maak vervolgens een redelijk dikke rups POR langs de hulplijn die net getrokken is.
Zoek tussen de onderdelen de twee vierkante plaatjes waarvan één zijde schuin is. Deze plaatjes vormen de achterkant van de drijvers. Plaats de plaatjes zo dat de glimmende kanten aan de buitenkant (achterkant) van de drijvers zitten, de schuine kanten boven zitten en het hoogste punt van de schuine kanten naar binnen staan. Plak deze plaatjes met de onder en zijkant op de vleugel/zijkant (uitleg over het gebruik van POR nu wel bekend).
Tijd om de drijvers hun drijfvermogen te geven. Neem de twee overbemeten “schoenzolen” en leg deze met de glimmende kant op tafel. Draai de vleugel om en plaats één van de drijvers op de schoenzool, zodanig dat de achterkant net iets over de achterkant van de drijver steekt. Teken met een pen de buitenlijn van de drijver af op de schoenzool. Draai de vleugel weer om en smeer de rand van de ene drijver in met POR. Gebruik een beetje meer dan voorgaande keren omdat de naden nu 100% afgedicht moeten zijn.
Na een half uurtje drogen kunnen de overtollige randen van de schoenzolen gesneden worden. Hoewel ook hier er weer genoeg mensen zijn die het zo laten. Persoonlijk denk ik dat het vreselijk beroerd vliegt, die mensen klagen daar ook over. 🙂 Als de randjes weg zijn, mag je jezelf een schouderklopje geven. Je hebt überhippe drijvers geknutseld.
7. De romp
Nu de drijvers klaar zijn, is het tijd voor de bovenkant. Neem de twee zijpanelen voor de rompopbouw. Als je ze links en rechts gespiegeld hebt bij het snijden, dan weer met de glimmende kant naar buiten toe plakken. Pas eerst of je kantelen en slotgaten goed passen. Om de delen makkelijker te kunnen plaatsen met lijm erop, kun je de onderkantjes van de kantelen wat schuin afsnijden (maar tenminste 6mm recht laten) en de onderkant wat bij elkaar drukken. De onderkant wordt er straks toch af gesneden. Een hulplijntje aan de binnenkanten van de slotgaten is wel makkelijk bij het aanbrengen van POR. Breng de POR is een dun laagje aan maar voor het eerste en na het laatste slotgat niet verder dan 1cm. Breng ook lijm aan op het rompdeel. Doe als laatste wat POR in de slotgaten en op de kantelen. Steek nu de kantelen in de slotgaten en zorg ervoor dat de kantelen goed doorgedrukt zijn (eventueel aan de kantelen aan de onderkant van de vleugel wat aantrekken). Doe dit ook voor de andere kant.
Plak de eerste zijkant waar de scharnieren op zitten langs de hulplijn op zijn plaats. Druk alles stevig aan. Plaats vervolgens de andere zijkant. Dit is wat lastig omdat er geen mogelijkheid tot correctie is. Een nadeel van efficiënt gebruik van contactlijm. Optie is om eerst de twee rompdelen tegen elkaar aan te plakken maar let er dan op dat de onderkant gelijk zit en dat de achterkanten precies gelijk zitten. Je kunt nu niet de hulplijnen gebruiken. 🙂 Na het plakken van alle delen het Depron rond de scharnieren extra goed aandrukken, door het indrukken za de plaats van de scharnieren wat zichtbaar worden.
De lange strook, waarvan de twee slotgaten nog niet hebben uitgesneden zijn (als je gelezen had) moet van achter naar voor worden ingelijmd. Eerst moet deze op maat gemaakt worden. Plaats de strook met de punt in de acherkant. Klem de strook halverwege de romp tussen de twee zijkanten. Nu het spannende, een beetje op zicht moet bepaald worden hoeveel en waar smalle randjes weggesneden moeten worden om alles passend te krijgen. Het gaat vooral om het laatste stukje dat ronder gesneden of geschuurd moet worden en waarschijnlijk ca. 1cm korter wordt. Trek een hulplijntje in het midden om beide kanten makkelijker symmetrisch te kunnen maken. Op de uitvergroting kun je zien hoveel er ongeveer weggesneden/geschuurd moet worden.
Mocht je bij het schuren opgerulde stukjes POR tegenkomen, snij deze dan af maar trek ze nooit los want je trekt de hele veter met POR tussen het Depron vandaan (inclusief een randje Depron)!!!
8. De cockpit (Deel 1)
Om de elektronica te kunnen plaatsen en om de accu te wisselen, moet de cockpit uitgesneden worden. Hiervoor het ik een sjabloon gemaakt die je kunt misbruiken (hier te downloaden in PDF). Zelf zet ik het sjabloon op een stukje karton en snij deze uit. De linker- en rechterkant moeten precies gelijk zitten. Teken daarom eerst één kant af op de romp. Markeer op het sjabloon waar de bovenkant van de romp eindigt. Trek daarna op de bovenkant twee lijnen die precies recht lopen naar de andere kant. Teken daarna op de andere kant af. Als het goed is, is er maar één manier waarop het sjabloon past met de twee markeringen aan de bovenkant en de lijnen over de romp.
9. De motorsteun
Oh wauw, het stuk dat de meeste vraagtekens oproept bij iedereen. Niet vreemd, er zijn vele manieren om de motor te monteren. Eén van die manieren is zoals de oorspronkelijke methode met een stickmount motorhouder. Er wordt dan een latjes van 10x10mm horizontaal in de romp geplaatst (parallel aan de vleugel). Op dit latje wordt de motorhouder geschroefd en klaar. Simpel en doeltreffend. Helaas zijn stickmount motorhouders niet altijd even makkelijk verkrijgbaar. Dus hier een creatievere oplossing die zeker zo professioneel oogt (sorry, Sleur houdt wel van wat knutselen ;)).
Op hetzelfde vel van het sjabloon van de cockpit staan ook twee onderdelen voor de motorsteun. Zorg dat de afmetingen correct zijn, het vierkantje is 32x32mm en de sleuf 20mm. Als hout kan gekozen worden voor bijvoorbeeld berken triplex van minimaal 3mm dikte. Teken de sjablonen af op het hout en zaag de twee onderdelen uit. Let er op dat de sleuf de breedte krijg van de dikte van het hout. Het heeft de voorkeur het sleufje iets krapper te maken zodat deze goed klemt op het andere deel.
10. Richtingsroer en staart
Neem het richtingsroer en plaats deze achter de scharnieren. Zorg ervoor dat de bovenste schuine kant precies begint aan de bovenkant van de romp. Teken nu de plek af waar de twee scharnieren zich bevinden.
Als de versteviging droog is, kan de staart in de romp geplakt worden. Controleer of de hoogte correct is en of het richtingsroer vrij kan bewegen. Corrigeer dit eventueel doe wat van het richtingsroer of staart weg te schuren of snijden. Gebruik een beetje ruim POR zodat dit lekker uit de naden van de slotgaten komt. Dan is zeker dat deze waterdicht zijn.
11. De cockpit (Deel 2)
Hey, we gaan weer verder aan de cockpit. De motorsteun was noodzakelijk om na het lossnijden van de cockpit te doen i.v.m. langer drogen van de lijm. Het richtingsroer en de staart niet maar nu staat er wel een F1 Hydro die ergens op lijkt. 8) Naar eigen inzicht kan nu eerst de elektronica geplaatst worden omdat er wat meer ruimte voor onze dikke vingers is. Ik ga eerst verder met de bouw van de F1 Hydro zelf en de elektronica komt later.
We gaan ervoor zorgen dat in het geval we proberen onze Nautilus 20.000 mijlen onder zee te krijgen, de kans op binnenstromen van water te beperken. Dit is een modificatie die bijvoorbeeld wel op de Polaris is gebruikt (evenals epoxy in de randjes etc.). Snij van een restje Depron (mag 3mm of 6mm zijn, maar 6mm is wel aanmerkelijk steviger) een paar stroken van zo’n 1 à 1,5cm breed. De lengte van de strook is iets langer dan de onderkant en de schuine voorkant van de uitgesneden cockpit bij elkaar. Snij van elke strook nu een stuk af dat gelijk is aan de lengte van de onderkant van de cockpit plus 2cm extra. Voorzie deze stroken van POR. Doe ook POR aan de binnenkant van de romp op het onderste gedeelte van de cockpit waar de strook moet komen. Laat de POR weer even drogen en druk de stroken vanaf de binnenkant van de romp stevig vast waarbij elke strook zo’n 4mm boven de rand uit komt. Snij de andere twee stukje schuin af, zodanig dat deze gelijk lopen aan de schuine voorkant van de cockpit (je kunt de cockpit als referentie gebruiken). Even passen voor de juiste lengte in de romp en plak de twee stukjes ook aan de binnenkant op de schuine voorkant, zodanig dat de schuin afgesneden kanten goed aansluiten op de onderste rand.
12. Motor, elektronica en besturing
Eigenlijk is de F1 Hydro nu klaar. Tijd voor de elektronica en besturing. De motormontage zal ik wat extra aandacht aan besteden. Het hoe en waar plaatsen van de servo’s, ontvanger en het gebruik van de aansturing van de roeren is wat een ieder voor zichzelf het prettigst of handigst lijkt. Ik bouw hier mijn F1 Hydro verder af zodat je een idee hebt hoe het zou kunnen.
Ik had de servo’s in mijn eerste versie plat op de vleugels. Echter bleek dat er toch wel af en toe wat water over de vleugels loopt (spray als de propellor het water raakt en spatwater van het varen). Bij deze versie zet ik de servo’s dan ook 12mm boven het vleugeloppervlak door twee plaatjes 6mm Depron er onder te leggen en dan af te tekenen. Ik zet de servo’s redelijk ver naar achteren omdat ik vrij zware accu’s heb (Hyperion CX 3S 850mAh van 88 gram). Op die manier is het ook niet nodig de servostangetjes te ondersteunen om doorbuigen te voorkomen. Nuttig en aangenaam gecombineerd. :p De servo voor het hoogteroer heb ik bovenop de romp gezet. Voordeel van externe montage is dat bij een defect de servo redelijk eenvoudig te vervangen is.
Markeer de plaatsen van de servo’s als deze aan de buitenkant komen. Het oorspronkelijke ontwerp is met de servo’s aan de binnenkant. Hiervoor worden de drie rechthoekige plaatjes gebruikt. Snij de gaten uit maar zorg ervoor dat deze heel strak om de servo passen, ook dit vanwege eventueel water dat naar binnen kan lopen.
Tip: De servo’s niet op de plaat lijmen maar ongeveer een centimeter erboven, mocht er eventueel water in de romp komen dan spoelt dat onder de servo langs in plaats van er tegen. :thumbsup:
Tip: Als bijvoorbeeld het hoogteroer wel correct functioneert en de rolroeren verkeerd om, wissel dan de twee servo-kanalen op de ontvanger.
Indien wenselijk kan een extra magneetje in het Depron van het achterschot en een plaatring in de cockpitkap worden aangebracht zodat deze goed gesloten blijft tijdens het vliegen.
Klaar is je F1 Hydro. Veel vliegplezier!